SYDOST

 

Ledarskapsnätverk

Mötesledarens roll

Att effektivt leda möten för att hålla sig till agendan, främja öppen och konstruktiv dialog bland deltagarna om deras utmaningar och möjligheter, samt vara en ledande röst på gruppens digitala nätverkssida för ömsesidigt stöd och samarbete. varandra.

Kommande datum

28 januari 2025 13:00 - 20:00

19 mars 2025

13:00 - 17:00
27 maj 2025 13:00 - 17:00
27 augusti 2025 13:00 - 17:00
18 november 2025 13:00 - 17:00
   

SYDOST


Ledarskapsnätverk

I Sydöstra Sverige, runt Kristianstad och Blekinges län, står chefer och ledare inför en mängd unika utmaningar när det gäller att driva tillväxt, främja innovation och säkerställa hållbarhet inom sina verksamheter. Dessa utmaningar sträcker sig över behovet av att anpassa sig till snabba förändringar i affärsmiljön, rekrytera och behålla kvalificerad personal samt att navigera genom teknologiska framsteg och marknadskrav.

För att möta dessa utmaningar krävs en samlad insats och ett nära samarbete mellan olika ledare och chefer i hela regionen. Det är här Sydöstra Sveriges Ledarskapsnätverk spelar en central roll genom att främja och skapa möjligheter för detta samarbete på ett effektivt sätt.

Genom att samla och föra samman erfarna och kompetenta ledare från olika branscher och orter i Sydöstra Sverige skapas en dynamisk plattform för kunskapsutbyte och samarbete. Genom workshops, föreläsningar och expertstöd möjliggör nätverket en fördjupad förståelse för de utmaningar och möjligheter som chefer och ledare står inför i hela området. Genom denna gemensamma insikt och erfarenhetsutbyte kan nätverket bidra till att hitta innovativa lösningar på de mest krävande och komplexa utmaningarna som dessa ledare möter i Sydöstra Sverige, och därigenom stärka ledarskapet i hela regionen.

Program
Vi lär känna varandra och diskuterar hur vi praktiskt kan nyttja AI för att skapa och fånga värde – 28/1-25
(13:00 – 20:00)

Till följd av situationen som råder ser vi konsumentbehov och -beteenden som har förändrats eller behöver förändras, och företag vill skapa, såväl som fånga, värde kopplat till detta. Dessa affärsmöjligheter finns i ett sammanhang där myndigheter och andra aktörer i offentlig sektor både har och ställer höga krav på förfarandet i samhället och i näringslivet som både konsumenter och privata företag behöver förhålla sig till. Detta mynnar ut i en komplex situation som behöver nya samarbeten, nya tankesätt och nyttjande av nya metoder och teknologier. Stora delar av näringslivet har en lång bakgrund av att generera och lagra data, vilket gör att AI-teknologier kan bidra med stort värde för att förstå och börja hantera ovanstående situation på ett smart sätt.

Agendan på mötet

  • Henrik Byström, expert inom AI, besöker gruppen och delar sin kunskap.
  • Uppvärmning sker via vår digitala plattform, där medlemmarna förbereder sig och interagerar med experten.
  • Henrik håller en interaktiv presentation baserad på sina expertkunskaper och digitala diskussioner.
  • Diskussionerna fortsätter i det fysiska mötet, och medlemmarna skapar konkreta take-aways med Henriks och gruppledarens hjälp.
  • Medlemmarna lär känna varandra och utforskar varandras roller, utmaningar, styrkor och utvecklingsmöjligheter, både professionellt och personligt.
  • Tillsammans med gruppledaren diskuterar de individuell och grupputveckling, vilket är centralt i Eurekas tjänst.
  • Vid 17-tiden lämnar vi konferensrummet och äter middag där vi äter och dricker gott samt lär känna varandra mer.
  • Efter mötet fortsätter dialogen via vår digitala plattform för att fördjupa tankar och främja medlemmarnas och gruppens utveckling samt nätverkande.

Hur kan vi säkra kompetensförsörjningen för att möta framtidens behov? – 19/3-25
(13:00 – 17:00)

I ljuset av det ständigt föränderliga landskapet inom näringslivet står företag inför en avgörande utmaning: att säkra kompetensförsörjningen för att effektivt möta framtidens behov. Speciellt på orter utanför storstäderna. Vi ser bland annat att den ökande digitaliseringen och teknologiska framstegen skapar en efterfrågan på specialiserad och mångsidig expertis, samtidigt som traditionella arbetsroller omdefinieras och nya kompetensområden blir allt viktigare.

För att hantera denna komplexa dynamik krävs innovativa lösningar inom rekrytering och resursförsörjning där olika aktörer samarbetar för att skapa förutsättningar för att uppdatera eller skapa och fylla nya värdeskapande roller.

Agendan på mötet:

  • Uppvärmning och diskussion börjar på vår digitala plattform där medlemmarna delar idéer och utmaningar kopplat till ämnet.
  • Vi övergår sedan till fysiska möten, där gruppledaren modererar och underlättar diskussioner.
  • Gruppledaren leder övningar för att generera nya idéer.
  • Mötet avslutas med en summering av de viktigaste diskussionerna och take-aways.
  • Diskussionerna fortsätter på den digitala plattformen, och medlemmar kan fördjupa sina kontakter.

Hur kan vi jobba med hållbarhet på ett autentiskt och konkurrenskraftigt sätt – 27/5-25 
(13:00 – 17:00)

I en värld där hållbarhet blir alltmer avgörande, måste företag naturligt integrera detta perspektiv i sin strategi för att behålla konkurrenskraft. För att lyckas krävs engagemang från ledningsgruppen, som fungerar som förebilder och beslutsfattare. Att göra hållbarhet autentiskt och värdeskapande för företaget är nyckeln. Det handlar inte bara om trender utan om att omvandla värderingar och affärsprinciper. Hållbarhet bör vara en integrerad del av företagskulturen och strategin för en starkare och mer hållbar tillväxt. Anpassade strategier är viktiga för att säkerställa meningsfullhet och relevans.

Agendan på mötet:

  • En expert inom hållbarhet besöker gruppen och delar sin kunskap.
  • Uppvärmning sker via vår digitala plattform, där medlemmarna förbereder sig och interagerar med experten.
  • Experten håller en interaktiv presentation baserad på sina expertkunskaper och digitala diskussioner.
  • Diskussionerna fortsätter i det fysiska mötet, och medlemmarna skapar konkreta take-aways med experten och gruppledarens hjälp.
  • Medlemmarna lär känna varandra och utforskar varandras roller, utmaningar, styrkor och utvecklingsmöjligheter, både professionellt och personligt.
  • Tillsammans med gruppledaren diskuterar de individuell och grupputveckling, vilket är centralt i Eurekas tjänst.
  • Vid 17-tiden lämnar vi konferensrummet och äter middag där vi äter och dricker gott samt lär känna varandra mer.
  • Efter mötet fortsätter dialogen via vår digitala plattform för att fördjupa tankar och främja medlemmarnas och gruppens utveckling samt nätverkande.

Trendspaning och -hantering – 27/8-25  (13:00 – 17:00)

I dagens snabbrörliga affärsvärld är trendspaning och -hantering avgörande för framgång. Att anpassa sig till trender är nu en nödvändighet för att behålla konkurrenskraft. För att lyckas krävs engagemang från ledningsgruppen och en strategi som integrerar trendspaning och -hantering som en naturlig del av företagskulturen. Endast genom att proaktivt anpassa sig till trender kan företag säkra sin relevans och hållbarhet i den snabbrörliga marknaden.

Agendan på mötet:

  • En expert inom hållbarhet besöker gruppen och delar sin kunskap.
  • Uppvärmning sker via vår digitala plattform, där medlemmarna förbereder sig och interagerar med experten.
  • Experten håller en interaktiv presentation baserad på sina expertkunskaper och digitala diskussioner.
  • Diskussionerna fortsätter i det fysiska mötet, och medlemmarna skapar konkreta take-aways med experten och gruppledarens hjälp.
  • Medlemmarna lär känna varandra och utforskar varandras roller, utmaningar, styrkor och utvecklingsmöjligheter, både professionellt och personligt.
  • Tillsammans med gruppledaren diskuterar de individuell och grupputveckling, vilket är centralt i Eurekas tjänst.
  • Vid 17-tiden lämnar vi konferensrummet och äter middag där vi äter och dricker gott samt lär känna varandra mer.
  • Efter mötet fortsätter dialogen via vår digitala plattform för att fördjupa tankar och främja medlemmarnas och gruppens utveckling samt nätverkande.

Linjeringsmöte – 18/11-25
(
13:00 – 17:00)

Relevans är ett av våra nyckelord, och vi arbetar hårt på att förstå våra medlemmars behov och sammanhang bättre än någon annan för att erbjuda tjänster som är i synk med deras unika behov och ambitioner. I led med det kommer vi samlas för att identifiera gemensamma skärningspunkter i våra medlemmars utmaningar och möjligheter. Detta görs på ett interaktivt och roligt sätt, där utveckling och nätverkande varvas för att landa i vilka utmaningar och möjligheter vi ska avhandla på kommande nätverksmöten.

Agendan på mötet:

  • Medlemmarna kommer, via vår digitala plattform, bli ombedda att reflektera över sina och sina verksamheters viktigaste utmaningar och möjligheter idag och den kommande tiden.
  • Vi kommer gå igenom utmaningarna och möjligheterna och formulera dem som intressanta och tankeväckande frågeställningar som sedan förfinas och klustras.
  • Utifrån klustringer kommer kopplingar och skärningspunkter identifieras som kommer utgöra kommande mötens ämnen, där frågeställningarna kommer i mångt och mycket vara dem som besvaras på dessa möten.
  • Vi diskuterar vad som ger mest värde på mötena, vad vi vill göra mer eller mindre av och om det är nåt helt nytt vi ska lägga till i gruppens upplägg.
  • Efter mötet fortsätter dialogen via vår digitala plattform för att fördjupa tankar och nätverkande.